Tuesday, June 18, 2024

Adakah HTTP2 lebih pantas daripada HTTP1?

Sebelum menjawab adakah benar HTTP2 lebih pantas meh kita lihat ciri-ciri utama HTTP2 yang sebenarnya memainkan peranan besar dalam pekara ini. Berikut adalah perinciannya:

1. Lapisan Pembingkaian Binari (Binary Framing Layer)

  • HTTP2 mengekod mesej ke dalam format binari.
  • Ini membolehkan mesej dibahagikan kepada unit yang lebih kecil yang dipanggil bingkai, yang kemudian dihantar melalui sambungan TCP, menghasilkan pemprosesan yang lebih cekap.

2. Multiplexing (Multiplexing)

  • Pembingkaian Binari membolehkan permintaan dan respons multiplexing penuh.
  • Pelanggan dan pelayan boleh menyelangi bingkai semasa penghantaran dan memasangnya semula di pihak yang lain.

3. Pemprioritian Aliran (Stream Prioritization)

  • Dengan pemprioritian aliran, pembangun boleh menyesuaikan berat relatif permintaan atau aliran untuk membuat pelayan menghantar lebih banyak bingkai untuk permintaan yang mempunyai keutamaan lebih tinggi.

4. Pendorongan Pelayan (Server Push)

  • Memandangkan HTTP2 membolehkan pelbagai respons serentak kepada permintaan pelanggan, pelayan boleh menghantar sumber tambahan bersama halaman yang diminta kepada pelanggan.

5. Pemampatan Header HPACK (HPACK Header Compression)

  • HTTP2 menggunakan algoritma pemampatan khas yang dipanggil HPACK untuk menjadikan header lebih kecil untuk pelbagai permintaan, dengan itu menjimatkan jalur lebar.

Walaubagaimanapun dengan ciri-ciri ini, HTTP2 juga boleh menjadi perlahan bergantung pada senario atau keadaan teknikal yang spesifik. Oleh itu, keperluan untuk menguji dan mengoptimumkan perkara untuk memaksimumkan manfaat HTTP2 haruslah dibuat terlebih dahulu. 



Rujukan : https://x.com/alexxubyte/status/1802707993584414838

No comments:

5 Faedah RTOS Linux Kernel - Apa Itu Sistem Operasi Masa Nyata (RTOS) di Malaysia

Di VIENNA dimana selepas 20 Tahun, Real-Time Linux Akhirnya Masuk ke Dalam Kernel Utama Linux. Itulah pada yang memahami bagaimana berkemban...